ms Tabinta
Het vrachtschip Tabinta is in 1930 gebouwd onder bouwnr. 202 bij de NV Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam voor rekening van Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’.
De kiellegging vond plaats op 1 mei 1929 en de tewaterlating op 21 maart 1930. Nadat op 18 augustus 1930 de proefvaart succesvol had plaatsgevonden werd het schip op 19 augustus opgeleverd.
Inhoud: 8.156 brt
Afmetingen: 141,71 x 18,90 x 11,05 m
Voortstuwing: Werkspoor-Sulzer, Amsterdam. 2tew8 cilinder dieselmotor met een vermogen van 7.040 epk, 1 schroef, max. snelheid 15 knopen
Type schip: Vrachtschip met passagiersaccommodatie
Accommodatie: 21 passagiers In 1946: 17 passagiers
Call sign: PHWE
Geschiedenis:
Dit schip zou eerst ms Tambelan genoemd worden. Uiteindelijk werd het vernoemd naar Tabinta of Tobintha aan de Westkust van Celebes in de Indische Archipel. Het schip was een ontwerp van Ir H.N.Prins. In 1933 voorzien van meer Dieptank capaciteit. Op 21 December 1934 liep het ms Tabinta de haven van La Caruna met een brandende lading binnen waar het vuur gedoofd werd door het onderruim onder water te zetten. Het schip kwam op 27 December aan te Amsterdam. In Mei 1940 op de Java-New York Lijn ingezet voor vervoer ten behoeve van de Britse oorlogsindustrie. In 1941 werd een 4-inch kanon geplaatst. Op 1 October 1942 , na een verbouwing tot vracht- en troepentransportschip (ca. 2.200 man/ cargo 291.500cft) voor de UA WSA. Eerste reis van San Francisco naar o.a. Brisbane, Townsville en Cairns. Legde in de oorlogsjaren in de Pacific ruim 325.000 zeemijlen af. Op 9 Januari 1946 te San Francisco vrij gegeven en in februari 1946 naar Indonesië. Eerste aankomst in Nederland op 14 April 1946 met repatrianten. Daarna 3 jaar vercharterd aan de Nederlandsche Regering als troepentransportschip. Midden 1950 in oude staat terug gebracht. In December 1960 verkocht naar Hong Kong aan Fourseas Enterprising Co. om in Mei daar te worden gesloopt. |