SCH303&54&6_lijst
(669) Hektrawlers te Scheveningen (olieverf op paneel 50 x 50 cm) (niet beschikbaar)
SCH54 Franziska & SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawlers SCH54 Franziska en SCH302 Willem van der Zwan werden in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V.  te Scheveningen gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. De SCH302 werd in 1973 afgeleverd en de SCH54 in 1974.De afmetingen van de schepen waren: lengte 54,45/50,79 meter, breedte 10,02  meter en holte 5,74 meter.  De inhoud bedroeg 477 BRT. De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

Geschiedenis:
In 1980 werden beide schepen verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de schepen werd daarmee vergroot tot 557 BRT (SCH54)  resp. 565 BRT (SCH302).
In 1987 zijn beide schepen verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg de naam AZANGAR met dezelfde thuishaven.

SCH6 Alida

De SCH6 ‘Alida’ werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V.  te Scheveningen.  Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V.  Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter.  De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz dieselmotor met een vermogen van 1.320 pk.

Geschiedenis:
In juni 1980 werd de ‘Alida’  bij Scheepswerf ‘Welgelegen’  te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.
In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.
Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.