SS Rex
Het passagiersschip Rex is in 1931 gebouwd bij de Italiaanse werf G. Ansaldo & Co te Genua. Opdrachtgever was de rederij Navigazione Generale Italiana. De oorspronkelijke naam van het schip was. Guglielmo Marconi. Vanwege de fusie met de Lloyd Sabaudo line werd het schip uiteindelijk in dienst genomen door de nieuw gevormde rederij Italia Flotte Riunite. De nieuwe Italia Line was ook eigenaar van de ss Conti di Savoia die een paar maanden later dan de Rex in dienst kwam.De tewaterlating van de Rex vond plaats op 1 augustus 1931 en het schip begon aan haar eerste reis op 27 september 1932. Bijzonderheid van de Rex was dat het schip tussen 1933 en 1935 houder was van de blauwe wimpel voor de snelste oversteek tussen Europa en de US in westelijke richting.
De Rex werd samen met de Conte di Savoia zowel ingezet op de lijndienst tussen Genua en New York alsook voor cruises.
Technische gegevens:
Inhoud: 51.062 brt
Lengte: 270 m (over alles), 253,37 m (waterlijn)
Breedte: 29.49 m
Diepgang: 10 m
Voortstuwing: 4 x Parsons geared stoomturbines met een gezamenlijk vermogen van 120.000 pk
Aantal schroeven: 4
Max snelheid: >28 knopen
Aantal passagiers: 2042 in totaal (408 in de 1e klasse, 358 in de 2e klasse, 410 in de toeristen klasse, 866 in de 3e klasse)
Historie:
Aug 1933: behalen blauwe wimpel met een oversteek van 4 dagen en 13 uur( gemidd. snelheid van 28,92 knopen)
1940: uit de lijndienst gehaald en opgelegd te Genua; later verplaatst naar Trieste en uiteindelijk verplaatst naar Pula
8 september 1944: tijdens een sleep naar Trieste gebombardeerd door Engelse en Amerikaanse vliegtuigen. In brand gevlogen en na een tweede bombardement later die dag uiteindelijk gekapseisd en gezonken in ondiep water ten zuiden van Trieste.
1950: grotendeels ter plekke gesloopt door Joegoslaviƫ |