RMS Queen Elizabeth
De Queen Elizabeth was een oceaan liner van de Engelse Cunard Line. Samen met haar zusterschip de Queen Mary verzorgde ze de lijn service tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Elizabeth is midden dertiger jaren gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 27 september 1938 te water gelaten. Het ontwerp van het schip was een verbeterde versie van dat van de Queen Mary.
Inhoud: 83.673 BRT waterverplaatsing: 83.000 ton
Lengte: 314,2 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 71m
Diepgang: 11,6 m
Voortstuwing: 12 Yarrow boilers en 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 200.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 28,5 knopen
Passagierscapaciteit: 2.283
Bemanning: 1.000+
Geschiedenis:
De Queen Elizabeth begon haar loopbaan in februari 1940 als troepentransport schip. Pas in oktober 1946 werd ze voor het eerst ingezet als oceaan liner.
De Queen Elizabeth werd tot 1969 ingezet op de trans-Atlantische route. Zij werd vervangen door de kleinere en meer rendabeler Queen Elizabeth2. De Queen Elizabeth werd uiteindelijk verkocht aan een businessman uit Hong Kong die van het schip een drijvende universiteit (Seawise University) wilde maken. Tijdens de verbouwing van het schip in 1972 brak er brand uit en kapseisde het schip als gevolg van het vele bluswater. Het wrak van de Queen Elizabeth is uiteindelijk in 1973 gesloopt. |