IJM8 En Avant
(324) IJM8 En Avant (olieverf op paneel 70×50 cm)
IJM8 En Avant

Op het schilderij de stoomtrawler IJM8 En Avant in de haven van IJmuiden. Op de achtergrond een aantal trawlers aan de visafslag waaronder een grote trawler van de VEM (IJM9 Haarlem of IJM17 Delft)De stoomtrawler IJM8 En Avant is in 1911 gebouwd onder bouwnr 482 bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby voor rekening van de rederij ‘The Atlas Fishing Co Ltd’ uit Grimsby (UK). Het schip kreeg de naam Volonel GY628.

Inhoud: 264 BRT
Afmetingen: lengte 130 ft (39,6 m) breedte 22,5 ft (6,9 m) diepte 12 ft (3,6 m)
Hoofdmotor: Triple expansie stoommachine met een vermogen van 500 ihp. Ketel en stoommachine zijn gebouwd door C. Holmes & Co Ltd te Hull.

Geschiedenis:
3.4.1911: Tewaterlating bij Cochrane & Sons te Selby
12.5.1911: Geregistreerd te Grimsby (GY628).
15.5.1911: In de vaart
1915: Gevorderd door de Royal Navy om dienst te doen als mijnenveger (Ad.No.849).
Post 12.3.1919: Teruggegeven aan de eigenaars in Grimsby.
1923: Hermeten 247BRT
6.1923: Verkocht aan Soc. Anon Pêcheries Ostendaises te Oostende (BE)
9.6.1923: Grimsby uitgeschreven uit het register en te Oostende ingeschreven als NARVAL (O141).
1928: Verkocht aan Boston Deep Sea Fishing & Ice Co Ltd te Fleetwood (UK). Geregistreerd te Oostende KASAÏ (O271).
10.1929: Verkocht aan Soc. Anon Pêcheries Ostendaises te Oostende (BE)
1930: Hermeten 264BRT.
1930: Verkocht aan de N.V. Visscherij Maats “En Avant” te IJmuiden en omgedoopt in EN AVANT (IJM8).
1938: Verkocht aan de N.V. Visscherij Maats “De Daad” te IJmuiden.
5.1943: Met toestemming van de eigenaar ingezet als mijnenveger voor de Royal Navy  (P.No.FY.1743).
1945: Teruggegeven aan de eigenaars
1951: Verkocht voor de sloop.