IJM5 Maria Elizabeth
De hektrawler IJM5 Maria Elizabeth is in 1960 onder bouwnr. 878 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dollard te Landsmeer voor rekening van N.V. Scheepsexploitatie Maatschappij de Marezaten. Het was de eerste hektrawler van Nederland en beschikte over een slipway zoals die ook bij o.m. Engelse hektrawlers werd toegepast. De tewaterlating van de Maria Elizabeth vond plaats op 20 februari 1960 en het schip kwam in augustus 1961 in de vaart. Zusterschip van de Maria Elizabeth was de Julie Streiff IJM25 welke eveneens in 1960 bij De Dollard is gebouwd.
Inhoud: 512 BRT
Afmetingen: 49,80/45,51 x 8,52 x 5,31 m
Hoofdmotor: 2 x 7 cil. Bolnes dieselmotoren met een totaal vermogen van 1050 pk gekoppeld aan 1 schroef.
Geschiedenis:
In 1968 kwam het schip in exploitatie van de N.V. Rederij v/h C. den Dulk uit Katwijk aan Zee en kreeg het de naam Cornelis den Dulk KW144. De slipway werd verwijderd en de brug vernieuwd. In 1971 werd het schip eigendom van deze rederij.
In 1975 ging de Cornelis den Dulk KW144 over naar de Visserij Mij. Noordster en werd omgedoopt in Francesca. Op weg naar Marseille (Fr) liep het schip op 15 september van datzelfde jaar bij Grandkamp aan de grond. Op 17 september vlot getrokken en Le Havre (Fr) binnengesleept. De Francesca is daarna verkocht aan Bernard Bruise en onder Panamese vlag gebracht.
In 1976 is het schip in de haven van Marseille gekraakt door de Franse gastanker Ben Franklin welke tijdens zwaar weer was losgeslagen. Hierna is de Francesca voor de sloop verkocht. |