Glenfalloch
Het vrachtschip Glenfalloch is in 1963 onder bouwnr. 813 gebouwd bij de scheepswerf Fairfield Shipbuilding & Engineering Co Ltd te Govan voor rekening van de Britse rederij Glen Line Ltd te London. De tewaterlating vond plaats op 3 juli 1962. Het schip werd 26 januari 1963 opgeleverd en ingezet op de handelsroute naar het Verre Oosten. De Glenfalloch was de laatste uit een serie van vier schepen waarvan er twee in Nederland zijn gebouwd. De andere drie schepen waren:
Glenlyon (1962 N.D.S.M. Amsterdam)
Glenogle ((1962 Fairfield, Govan, Glasgow)
Flintshire (1962 Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel)
Inhoud 11.918 bruto ton (dwt: 11.400 ton)
Lengte: 543,8 ft (167,60 m)
Breedte: 74,7 ft (21,60 m)
Diepgang: 30,1 ft (10,05 m)De voortstuwing bestond uit een dieselmotor M 9 Cilinder (900 x 12550 mm) fabrikaat Sulzer Brothers Ltd (Winterthur) met een vermogen van 18.000 pk.
Dienstsnelheid: 20 knopen Tijdens de proefvaart werd een topsnelheid van 22,4 knopen bereikt.
Aantal bemanningsleden:70
Aantal passagiers: 12
Geschiedenis:
23/1/1963 Glen Line Ltd
4/08/1975 Elder Dempster Lines Ltd., Liverpool.
09/1976 Glen Line Ltd.
10/1976 Ben Line Steamers Ltd., (William Thomson & Co., managers).
01/1977 Glen Line Ltd.
08/11/1977 China Ocean Shipping Co., Peking thuishaven wordt Shanghai.
1979 Shanghai Ocean Shipping Co.
1996 verkocht om te worden gesloopt te Nantong
2000 gezien te Hong Kong
17/05/2002 Verwijderd uit Lloyd’s Register als “continued existence in doubt”.
2003 zou nog steeds actief zijn (echter niet bevestigd). |