Duke of Holland
Het ‘roll on/roll off’ vrachtschip Duke of Holland is in 1969 onder bouwnr. 829 gebouwd bij de scheepswerf A. Vuyk & Zonen te Capelle a/d IJssel voor rekening van L. Remeeus NV (Norfolk Line BV) te Scheveningen. De kiellegging vond plaats op 21 mei 1968 en het schip werd op 12 oktober 1968 te water gelaten. De tewaterlating vond plaats op ? . Het schip werd 10 januari 1969 opgeleverd en ingezet op de veerdienst tussen Scheveningen en Great Yarmouth (UK)
Inhoud 785 bruto ton (dwt: 1.128 ton)
Lengte: 74,99 m
Breedte: 13,75 m
Diepgang: 4,19 m
Capaciteit: aan boord was ruimte voor 15 trailers en 12 passagiers
De voortstuwing bestond uit een Oil 4SA 8 cylinder MWM dieselmotor met een vermogen van 1790 kW/2400 pk
Dienstsnelheid: 15 knopen
Geschiedenis:
1982 Verkocht aan Truckline Ferries S.A. te Parijs (FR) en omgedoopt in Tourlaville. Het schip werd ingezet op de dienst: Cherbourg – Poole (UK)
Juni 1984 Verkoop aan Kavu Maritime Co te Famagusta (Cyprus). Nieuwe naam: Christina Kavada. Het schip werd ingezet op de dienst: Ravenna – Piraeus
1986 Verkoop aan Traghetti delle Isole S.P.A. Compagnia di Navigazione te Cagliari (Italie). Nieuwe naam: Pantelleria. Het schip werd ingezet op de dienst: Marsala – Pantelleria
Maart 2010 Verkoop aan Agios Riginos Shipping Co te Piraeus (Griekenland). Nieuwe naam: Sporades. Het schip werd ingezet op de dienst: Volos – Skiathos – Skopelos.
September 2010: opgelegd te Volos vanwege defecte motor.
November 2010: In charter ingezet op de dienst: Piraeus Heraklion
December 2011: Omgedoopt in Tasima
7 December 2011 Aankomst te Kursan GS te Aliaga (Turkije) om te worden gesloopt. |