Diomed_lijst
(475) Diomed & Idomeneus (olieverf op paneel 40×30 cm)
Diomed

Het motorschip Diomed is in 1956 gebouwd bij Caledon Shipbuilding & Engineering te Dundee, Schotland onder bouwnr. 501 voor rekening van de China Mutual SN Co Ltd (UK).
Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 12 april 1956 en het schip kwam in september 1956 in de vaart.

Inhoud: 7980 brt
Afmetingen (loa x breedte): 149,8 m x 19 m
Voortstuwing: 6 cil. Dieselmotor met een vermogen van 6800pk waarmee  een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs)

Geschiedenis:
1970 Overgegaan naar de Glen Line en hernoemd in Glenbeg
1972 Terug naar China Mutual SN Co Ltd en oude naam teruggekregen
1973 Verkocht aan Nan Yang Sg Co te  Macao en hernoemd in Kaising
1976 Verkocht aan Golden City Maritime Corp SA
1983 Gesloopt te Kaohsiung

Idomeneus

Dit motorschip is als Laertes in 1949 gebouwd bij de werf High Walker (Vickers Armstrong) onder bouwnr. 112 voor de NV Nederlandsche Stoomvaart Mij ‘Oceaan’. De tewaterlating vond plaats op 14 april 1949 en het schip kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 7664 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet) x (28,3 feet)
Voortstuwing: 8 cil. motor  B&W type 2SCSA met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs)

Geschiedenis:
1972 Overgegaan naar de China Mutual SN Co Ltd te UK en hernoemd in Idomeneus
1975 Overgegaan naar de Elder Dempster Lines Ltd
1976 Overgenomen door de Gulf Sg Lines Ltd en hernoemd in Gulf Voyager
1978 Gesloopt te Gadani Beach