(510) Hr. Ms. De Ruyter (olieverf op paneel 40×30 cm)
De Ruyter
De lichte kruiser Hr. Ms. De Ruyter werd in de jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd bij Dok en Werf Maatschappij Wilton Feijenoord (WF) te Schiedam.
De kiellegging vond plaats op 16 september 1933 en de tewaterlating op 11 maart 1935. Op 3 oktober 1936 is de’ De Ruyter’ in dienst gesteld.De kruiser ‘De Ruyter’ was het vlaggenschip voor de Oost-Indische wateren en is bekend geworden als vlaggenschip van schout bij nacht Karel Doorman tijdens de Slag in de Javazee. Hr. Ms. De Ruyter was de eerste moderne kruiser naar Nederlands ontwerp. Hoofdontwerper was ir.G. ’t Hooft (Bureau van Marine Scheepsbouw)
Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 6442 ton (7822 ton volgeladen)
Grootste lengte: 170,92 m
Grootste breedte: 15,70 m
Diepgang: 4,90 m
Machinevermogen:
6x Yarrow ketels gekoppeld aan 3x Parsons geared stoomturbines met een totaal vermogen van 66.000 apk
Max snelheid: 32 knopen.
De bewapening bestond uit:
3 x dubbelloops Mk 9 15cm kanons
1x enkelloops Mk 10 15cm kanon
5 x twee Bofors type 28/3 40mm L/60 mitrailleurs
8 x 12,7mm mitrailleurs
Het schip beschikte over een geavanceerde vuurleiding gefabriceerd door Hazemeijers Signaal-Apparaten (het latere Holland Signaal)
Geschiedenis:
12 januari 1937 vertrokken naar Nederlands-Indië
4 februari 1942 werd het schip licht beschadigd tijdens een Japanse aanval
27 februari uitgevaren met een internationaal eskader om Japanse konvooien met invasietroepen te onderscheppen. In gevecht gekomen met Japans eskader waarbij de Nederlandse kruisers Java en De Ruyer werden getorpedeerd door de Japanse kruisers Haguro en Nachi. Nadat brand was uitgebroken is het schip na 3 uur gezonken. 345 bemanningsleden van De Ruyter lieten daarbij het leven waaronder schout-bij-nacht Karel Doorman.
In 2016 bleek het wrak van De Ruyter van de zeebodem te zijn verdwenen vermoedelijk geruimd door een Aziatisch bergingsbedrijf.