Asturias
(354) Asturias (olieverf op paneel 50×50 cm)
RMS Asturias

Het Royal Mail Ship Asturias werd in 1925 gebouwd bij de Noord Ierse werf Harland and Wolff te Belfast onder bouwnr. 507 in opdracht van de Royal Mail Steam Packet Company. De tewaterlating vond plaats op 7 juli 1925 en het schip werd in februari 1926 opgeleverd. Zusterschip van de Asturias was de Alcantara welk in 1927 in de vaart kwam. De Asturias en de Alcantara waren ieder voorzien van een tweetal dieselmotoren met een vermogen van 10.000 ipk (7.500 bpk). Daarmee waren het destijds de grootste motorschepen ter wereld. De kruissnelheid van de beide schepen bedroeg 16,5 knopen wat echter minder was dan die van de concurrenten op de route tussen Europa en Zuid Amerika. In 1934 werden de dieselmotoren van de Asturias vervangen door 3 ketels gekoppeld aan 6 stoomturbines. Hiermee werd een snelheid van ca. 19 knopen bereikt. De Asturias en de Alcantara hadden 2 schoorstenen waarvan de eerste een ‘dummy’ was. Deze waren in eerste instantie laag maar werden in 1934 verhoogd.

Inhoud: 22,071 brt
Lengte: 630 ft 6 in (192,18 m)
Breedte: 78 ft 6 in (23.93 m)
Diepgang: 40 ft 6 in (12,34 m)

Voortstuwing:
2 x 8 cil. dieselmotoren naar ontwerp van Burmeister & Wain met een vermogen van 10.000 ipk (7.500 bpk) gekoppeld aan 2 schroeven, kruissnelheid 16,5 knopen
In 1934 vervangen door 3 ketels gekoppeld aan 2 Parsons single reduction geared stoomturbines met een vermogen van 20.000 pk, kruissnelheid 19 knopen

Geschiedenis:
1926: oplevering aan Royal Mail Steam Packet Company
1932: eigenaar wordt de  Royal Mail Lines
1934: verbouwing waarbij o.m. de dieselmotoren worden vervangen door 3 ketels gekoppeld aan 6 stoomturbines waarmee het vermogen met 25% wordt verhoogd en een kruissnelheid van 19 knopen wordt bereikt
1935: opnieuw in de vaart voor de Royal Mail Lines
1939: gevorderd door de Royal Navy en conversie naar bewapende koopvaardij kruiser als F71 HMS Asturias
1943: in jul 1943 wordt de Asturias getorpedeerd tijdens het escorteren van een drijvend dok naar Freetown. Het schip blijft drijven en kan naar Freetown worden gesleept door de Nedelandse sleepboot Zwarte Zee  waar het beschadigde schip tot 1945 is blijven liggen.
1944: overgegaan naar het Ministry of War Transport
1945: de Asturias wordt naar Gibraltar gesleept en daarna naar Belfast voor reparatie.
1946: ingezet voor het vervoer van immigranten naar Australië en voor het vervoer van soldaten
1957: gesloopt te Faslane