Witte Zee
(736) Witte Zee (olieverf op paneel 70×50 cm) (niet beschikbaar)

Witte Zee

De sleepboot Witte Zee is in 1966 onder bouwnr. 911 gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. De Witte Zee was het derde schip van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst met die naam.

De tewaterlating vond plaats op 3 mei 1966 en het schip werd op 29 september van datzelfde jaar overgedragen aan de opdrachtgever.

Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,40 m
Breedte: 12,85 m
Diepgang: 5,75 m

Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen

Geschiedenis:
In oktober 1983 is de sleepboot opgelegd te Bahrain; verkocht aan Euro-atlantic Shipping Corporation, Monrovia. Op 8 april 1984 weggesleept door de sleepboot “Drado” en op 18 april aangekomen te Gadani Beach om te worden gesloopt.

ANCO STATE

De Noorse chemicaliën tanker ANCO STATE is in 1961 onder de naam BERIAN gebouwd bij de scheepswerf Haugesund Mekaniske Versksted A/S te Haugesund (Noorwegen) in opdracht van de rederij A/S A.O. Andersen & Co uit Oslo. De tewaterlating vond plaats op 16 februari 1961 en het schip werd op 16 april van datzelfde jaar opgeleverd.

Afmetingen:
Inhoud: 9.003 BRT (13.230 DWT)
Lengte: 508,6 ft (155 m)
Breedte: 65,2 ft (19,87 m)
Diepgang: 32,4 ft (9,88 m)
Voortstuwing: 1 dieselmotor, Götaverken 760/1500-VGS-8U, 8-cylinder, 7.500 pk
Max. snelheid: 16 knopen

Geschiedenis:
1961 BERIAN A?S A.O. Andersen & Co
7 januari 1962: aanvaring met Chinees schip voor de kust van Houston (Texas) waarbij brand uitbrak en een groot gat aan de voorkant van het schip ontstond; het schip wist op eigen kracht naar Kopenhagen te varen en later naar Kristiansand om aldaar te worden gerepareerd
1964 herdoopt ANCO STATE.
15 september 1966 vastgelopen op de Noordpier van Hoek van Holland. Vlotgetrokken door sleepboten en met bodemschade aangekomen te Pernis
1967 verkocht aan Ole Schroder & Co., Noorwegen, herdoopt SAGA STATE.
1970 verkocht aan Ocean S.S. Co. Ltd. & P&O S.N. Co., U.K., herdoopt POST RUNNER.
1978 verkocht aan Two Arrows Mar & Post Service Ltd., Buenos Aires, vlag: Panama, herdoopt ARGENPUMA.
1979 verkocht aan Grettel Mar. Corp., Panama, c/o Rogers & Wells, Londen, herdoopt ACRON C. 1980 verkocht aan Osiwell Ltd., Londen, vlag: Panama, herdoopt CHELSEA PIONEER.
1981 verkocht aan Osiwell Ltd. & Siwel International Shipping Ltd., Panama.
1983 verkocht aan Karonas Shipping Corp., Monrovia, vlag: Panama, herdoopt PIONEER II.
1984 verkocht aan Lara Shipping Corp., Panama, in beheer bij Narval Shipping Corp., Piraeus, herdoopt LARA.
20-8-1984 gearriveerd bij I.M.Varela Davalillo, Castellon om gesloopt te worden.