Typhoon
(758) Typhoon (olieverf op paneel 50×40 cm)

Typhoon

De sleepboot Typhoon is in 1976 onder bouwnr. 907 gebouwd bij de werf V.d. Giezen de Noord uit Krimpen a/d IJssel voor rekening van Bureau Wijsmuller. Op 20 juni 1975 werd door Bureau Wijsmuller opdracht verstrekt aan de scheepswerf Van der Giessen – De Noord N.V. te Krimpen aan de IJssel, voor de bouw van twee sleepboten met de namen Typhoon en Typhoon , die een machinevermogen zouden krijgen van 14.000 IPK.

Beide schepen, die in de loop van 1976 aan de vloot werden toegevoegd, waren zo ontworpen dat zij geschikt waren voor alle onderstaande werkzaamheden:

  • het uitvoeren van de zwaarste anchor handling operaties voor pijpenleggers, oliebooreilanden, etc. onder zowel gunstige, als minder gunstige weersomstandigheden.
  • bevoorrading van pijpenleggers en oliebooreilanden.
  • slepen en bergen op alle wereldzeeën.

Op 1 december 1975 werd de kiel van de “Typhoon” gelegd bij de Scheepswerf Van der Giessen – De Noord en op 8 mei 1976 vond de tewaterlating plaats.

Nadat problemen waren ontstaan met Stork Werkspoor over de voorstuwingsinstallatie werd pas op 10 december 1976 de “Typhoon” overgedragen aan Wijsmuller.

Inhoud: 995 bruto ton
Lengte (tussen de loodlijnen): 44,26 m
Lengte (over alles): 47,75 m
Breedte: 7,82 m
Holte: 7 m
Diepgang: 5,75 m

Voortstuwing: 2 x 4 tact enkelwerkende dieselmotoren type 6TM-410 (fabrikaat Stork Werkspoor)
Totaal vermogen: 8500 rpk
Trekkracht: 120 ton
Aantal schroeven: 2 ( het schip beschikt ook over een boegschroef)
Max. snelheid: 16 knopen

Roepletters: PIBY

Geschiedenis:
In 1983 werd de “Typhoon” uitgerust met duwfenders op haar boeg. Deze aanpassing was nodig omdat zij in 1984 werd ingezet als duwboot bij het verslepen van het Statfjord-C productieplatform vanaf haar bouwlocatie in één van de Noorse fjorden naar zee.
December 1991 werd de “Typhoon” ingebracht bij een joint venture maatschappij tussen Wijsmuller Holding B.V. en Smit Internationale te Rotterdam.
Met behoud van de naam “Typhoon” kwam zij in dienst van SmitWijs Towage CV. 1999 de naam “Typhoon”wordt gewijzigd in “Smitwijs Typhoon”
24 maart 2003 werd de “Smitwijs Typhoon” omgevlagd naar de vlag van Vanuatu.
Op 30 december 2005 werd de “Smitwijs Typhoon” eigendom van Typhoon International B.V. Heemstede en kwam in beheer bij International Transport Contractors B.V. Heemstede. De “Smitwijs Typhoon” werd voorzien van een oranje schoorsteen en achterop kwam de naam van haar thuishaven ‘Amsterdam’ en ze kreeg haar oude naam weer terug “Typhoon”, roepsein PIBY.
Augustus 2012: verkoop aan Rotterdam Shippings Solutions BV/Gudri Shipping and Trading Corp.
Op 30 augustus 2012 kreeg de “Typhoon” de nieuwe naam “Gudri” onder de Panamese vlag.
Op 5 november 2013 is de Gudri gekapseisd in de monding van de Bonny rivier bij Nigeria