Tiger Moth
De ‘de Havilland Tiger Moth’ is een door Geoffrey de Havilland in de jaren dertig van de vorige eeuw ontworpen tweedekker. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden meer dan 4000 exemplaren gebouwd en door de Royal Air Force ingezet als lesvliegtuig. De RAF stootte het toestel in 1952 af maar omdat de Tiger Moth relatief goedkoop in gebruik bleek is het in de burgerluchtvaart altijd een populair toestel gebleven. Bijzonder aan de Tiger Moth is de werking van de rolroeren op de onderste vleugel. Het rolroer aan de buitenzijde van de bocht beweegt namelijk nauwelijks naar beneden terwijl het rolroer aan de binnenzijde van de bocht sterk omhoog beweegt, zodat er geen haakeffect optreedt.
Het prototype van de Tiger Moth was afgeleid van de de Havilland Gipsy Tiger (DH.60). Op 26 oktober 1931 maakte dit prototype, voorzien van een de Havilland Gipsy III 120 pk motor, zijn eerste vlucht. De RAF bestelde aanvankelijk 35 Tiger Moths I die typenummer DH.60T kregen. De opvolger was de de Havilland Gipsy Major I met een motor van 130 pk en typenummer DH.82A Tiger Moth II. Hiervan bestelde de RAF 50 exemplaren. De Tiger Moth werd in gebruik genomen op de RAF-vliegschool in februari 1932.
Bij het begin van WOII beschikte de RAF over slechts 500 exemplaren en vanwege het tekort aan lesvliegtuigen werden grote aantallen gevorderd uit de burgerluchtvaart. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog waren er meer dan 7000 Tiger Moths gefabriceerd waarvan 4005 Tiger Moth II voor de RAF. Ruim de helft was geproduceerd door de Morris Motor Company maar er werden evengoed 151 stuks gebouwd in Noorwegen, Zweden en Portugal. Er werden bovendien ook nog eens 2949 gemaakt in andere landen van het Britse Gemenebest. Canada ten slotte leverde 200 Tiger Moths aan de USAAF; hun toestellen kregen het typenummer PT-24. Een radiografisch bestuurde Tiger Moth II, de Queen Bee, werd gebruikt voor schietoefeningen. Het laatste exemplaar van de in totaal 8868 geproduceerde Tiger Moths rolde in 1944 uit de fabriek.
DH.60T Moth Trainer: Militaire lesversie van de de Havilland DH.60 Moth.
DH.82 Tiger Moth: Tweezits lesvliegtuig aangedreven door een 120 pk (89 kW) de Havilland Gipsy III zuigermotor.
Tiger Moth Mk I: Tweezits lesversie voor de RAF.
DH.82A Tiger Moth: Tweezits lesvliegtuig aangedreven door een 130 pk (97 kW) de Havilland Gipsy Major zuigermotor.
Tiger Moth Mk II: Tweezits lesversie voor de RAF.
DH.82C Tiger Moth: Koudweerversie voor de RCAF. Uitgerust met glazen verschuifbare cockpit-koepels en angedreven door een 145 pk (108 kW) de Havilland Gipsy Major zuigermotor. 1520 stuks gebouwd.
PT-24: Tweezits lesversie voor de USAAF.
DH.82B Queen Bee: Onbemande radiografisch bestuurde versie. 380 stuks gebouwd.
Thruxton Jackaroo: Uitvoering met vierzits-cabine.
De op het schilderij getoonde Tiger Moth is een DH82A uit het 1939 en is het oudste toestel dat staat ingeschreven in het Nederlandse register.
Bijzonderheden
Bemanning: 2, leerling & instructeur
Lengte: 23 ft 11 in (7.34 m)
Spanwijdte: 29 ft 4 in (8.94 m)
Hoogte: 8 ft 9 in (2.68 m)
Vleugelopp.: 239 sq ft (22.2 m²)
Leeggewicht: 1,115 lb (506 kg)
Laadvermogen: 710 lb (323 kg)
Totaal gewicht geladen: 1,825 lb (828 kg)
Motor: 1 × de Havilland Gipsy Major I inverted 4-cylinder inline, 130 pk (100 kW)
Prestaties
Max snelheid: 109 mph op 1,000 ft (175 km/h) resp. 97 mph (156 km/h) op 300 m)
Kruissnelheid : 67 mph (107 km/h)
Actieradius: 302 mijl (250 nm, 486 km)
Service plafond: 13,600 ft (4.145 m)
Klimsnelheid: 673 ft/min (205 m/min)
Bewapening: 8 x 20 ponds bommen |