SCH302 Willem van der Zwan
De motortrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1962 door Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gekocht van de Firma D. Joh. Krijger te IJmuiden en heette oorspronkelijk Amsterdam IJM28. Het schip is in 1955 gebouwd bij Scheepsbouw en Reparatiewerf De Hoop te Leiden onder bouwnr. 1431. Het schip werd op 7 september 1955 te water gelaten. De proefvaart vond plaats op 6 maart 1956 en op 28 maart van datzelfde jaar vertrok de Amsterdam van uit Vlaardingen ter visserij.
Inhoud: 333 BRT
Lengte (over alles): 43,16 m
Breedte: 7,84 meter
Holte: 3,75 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Krupp van 750 pk. Deze is in 1962 vervangen door een Deutz van 1000pk.
Geschiedenis:
De Willem van der Zwan heeft tot 1966 gevaren voor rederij W. van de Zwan en is daarna verkocht aan Konrad Kvalsik te Alesund, Noorwegen. Het schip kreeg toen de naam Gollenes. In 1977 is het schip verlengd.
VL153 Liesje en Rutger
De motortrawler VL153 Liesje en Rutger werd in 1956 opgeleverd door de Scheepswerf De Industrie van D. & Joh. Boot te Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1254 voor rekening van G. Kornaat’s Handelsmij. te Vlaardingen. De tewaterlating vond plaats op 22 december 1956 en het schip kwam op 26 februari 1957 in de vaart.
Inhoud: 269 bruto ton.
Afmetingen: 40,80/38,5 x 7,22 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 6 cilinder Industrie dieselmotor type 6D7O met een vermogen van 450-495 pk (later opgevoerd naar 750 pk).
Geschiedenis:
1971: in exploitatie bij Visserij Mij. Vlaardingen
1975: Opgelegd vanwege sanering
1980: voor de sloop verkocht