| SCH 242 HuibertjeDe motortrawler Huibertje werd in 1958 gebouwd te Leiden bij de Scheepsbouw- en Reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot onder bouwnr. 1439 voor rekening van Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Deze rederij liet in datzelfde jaar bij dezelfde werf ook het zusterschip Frank Vrolijk bouwen. De Huibertje werd op 9 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart. Inhoud: 274 BRT Afmetingen: 40,34/37,56 x 7,64 x 3,56 m Motor: 6 cil. Deutz van 750 pk Geschiedenis: In 1970 is de Huibertje overgegaan naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. en in datzelfde jaar verkocht naar Goedereede waar het als Ora et Labora GO5 in de vaart kwam voor H. Tanis te Goedereede. In 1973 is de motor vervangen door een Deutz van 1500 pk. 1980 herdoopt in Deo Volente GO51. 1981 Deo Volente GO51 eigenaar C. Nobel uit Nieuw Beyerland 1981 Ora et labora IJM51 C. Nobel 1982 Deo Juvante UK367 Zeevisserijbedrijf Deo Juvante te Urk 1983 Atlantic UK375 Atlantic Ocean Corp. BV te Urk 1984 motor vervangen door Stork dieselmotor 2000 pk KW15 Rijnmond I De hektrawler KW16 Rijnmond I was de eerste hektrawler die voor Katwijk is gebouwd. Het schip werd onder bouwnr. 502 gebouwd bij N.V. De Dageraad te Woubrugge voor rekening van N.V. Redrij en Haringhandel N. Parlevliet Jr. te Katwijk aan Zee. De tewaterlating vond plaats op 29 augustus 1961 en het schip kwam op 20 november van datzelfde jaar in de vaart. Bijzonderheid was dat het schip beschikte over een hydraulische hekgalg. Deze beviel uiteindelijk niet en is in 1965 vervangen door een vaste hekgalg. Inhoud: 478 bruto ton Afmetingen: 45,92/42,78 x 8,52 x 3,79 m Het schip beschikte over een 8 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 1200 pk. Geschiedenis: 1965: hydraulische hekgalg vervangen door een vaste 1967: hermeten 348 bruto ton 1979: afgevoerd ivm sanering 1989: verkocht naar België voor de sloop en 25 augustus 1980 vertrokken uit IJmuiden |