
Scaldis
Deze sleepboot is in 1955 als Hermes onder bouwnr. 1653 gebouwd bij de werf Schicksau te Bremerhaven voor rekening van Bugsier Reederei & Bergungs AG uit Hamburg.
Inhoud: 401 bruto ton
Lengte over alles: 49,84 m
Breedte: 9,15 m
Diepgang: 3,74 m
Voortstuwing: 2 dieselmotoren fabrikaat MAN met een vermogen van 2 x 1200 pk; later zijn deze vervangen door 2 x 1500 pk Deutz motoren
Trekkracht: 40 ton
Max snelheid: 15 knopen
Geschiedenis:
1955: verkocht aan rederij Union de Remorquege te Sauvetage uit Antwerpen; nieuwe naam wordt Scaldis; de sleepboot lag voornamelijk op station in Vlissingen om snel als berger te fungeren in het Scheldebekken en de Noordzee
19 feb 1961: bij assistentie van het zeeschip Aello in de Liefkenshoek omgeslagen en gezonken waarbij 2 van de 14 bemanningsleden zijn verdronken. Later gelicht en weer in de vaart gebracht.
1971: zwaardere motoren ingebouwd
1974: overgang naar de Unie van Redding & Sleepdienst uit Antwerpen; de naam blijft ongewijzigd
1977: ingezet voor de offshore in de Noordzee
1983: verkocht aan Hak Internationale uit Nigeria; nieuwe naam wordt Hak
Eind jaren 80: gezonken op een rivier in Nigeria, gelicht en gesloopt.