MS Oranje
Het motorschip Oranje is in de jaren 1938-1939 onder bouwnr. 270 gebouwd bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij (NSM) te Amsterdam in opdracht van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Het schip was bedoeld om te worden ingezet op de lijndienst op Nederlands-Indië.
De kiellegging vond plaats op 2 juli 1937 en de Oranje werd op 8 september 1938 tewater gelaten. De doop werd verricht door Koningin Wilhelmina. De Oranje was destijds het snelste door dieselmotoren aangedreven passagiersschip (topsnelheid 26 knopen) en kwam op 15 juli 1939 in de vaart.
Technische gegevens:
Inhoud: 20.017 brt
Lengte over alles: 199,94 m
Lengte tussen de loodlijnen: 184,40 m
Breedte: 25.45 m
Diepgang: 8,83 m
Voortstuwing: 3 x enkelwerkende 12 cil. 2 takt Sulzer dieselmotoren met een gezamenlijk vermogen van 37.500 apk (27.964 kW) bij 145 omwentelingen
Aantal schroeven: 3
Max snelheid: 26,3 knopen (dienstsnelheid: 21 knopen)
Aantal passagiers: 740 (283 in de eerste klas, 283 in de tweede klas, 92 in de derde klas en 82 in de vierde klas)
Bemanning: 383
Historie:
4 september 1939: eerste reis naar Batavia op Java; vanwege uitbreken WO2 opgelegd te Soerabaja
feb 1941: overgevaren naar Sydney en overgedragen aan Australië om te worden ingezet als hospitaalschip
Na WO2 ingezet als passagiersschip voor repatriëring zieken en anderen uit Nederlands-Indië
1947 ingezet op de lijndienst tussen Amsterdam en Jakarta
Januari 1953 op volle zee in aanvaring gekomen met passagiersschip Willem Ruys waarbij de boeg van de Oranje zwaar werd beschadigd.
1959 Einde lijndienst naar Jakarta; de Oranje wordt ingezet op de route naar Australië
1959 Verbouwing tot cruiseschip waarbij de 4 klassen werden ingeruild voor 2 klassen (323 eerste klas, 626 tweede klas)
7 september 1960 start van de eerste ‘rond de wereld’cruise
4 mei 1964 laatste wereldcruise |