HMS Hood_lijst
(523) HMS Hood (olieverf op paneel 70 x 50 cm)
Hood.jpgHMS Hood
Ventis secundis’
De Britse slagkruiser HMS Hood was in de periode tussen WO1 en WO2 het grootste oorlogschip van de wereld en stond bekend als de ‘Mighty Hood’.
Het schip is vernoemd naar de Engelse admiraal Samuel Hood. Oorspronkelijk waren 4 van dergelijke slagkruisers voorzien maar alleen de Hood is daadwerkelijk gerealiseerd. Als gevolg van het verlies van drie slagschepen tijdens de slag bij Jutland werd de Hood voorzien van extra bepantsering om de inslag van 15 inch granaten te kunnen weerstaan. Bij het ontwerp was echter onvoldoende rekening gehouden met steil inslaande granaten wat later heeft geleid tot haar ondergang bij de confrontatie met het Duitse slagschip Bismarck en de kruiser Prinz Eugen.

De HMS Hood is gebouwd bij de werf John Brown & Co te Clydebank (Schotland).
De kiellegging vond plaats op 1 september 1916 en de tewaterlating was op 22 augustus 1918.
Het schip werd op 15 mei 1920 in dienst gesteld.

Waterverplaatsing: 45.200 brt (1918) 48.360 brt (1940)
Afmetingen: 262 x 32 x 10 meter
Voortstuwing: 24 oliegestookte ketels (fabrikaat Yarrow) gekoppeld aan 4 stoomturbines (fabrikaat Brown-Curtiss) met een totaal vermogen van 113 MW (151.200 apk)
Max snelheid: 31 knopen
Aantal schroeven: 4
Actieradius: 5332 zeemijl (10.00 km) bij een snelheid van 20 knopen

Bewapening (1939):
4 × 2 kanons 15 inch (380 mm)
12 x 1 kanons 5,5 inch (140 mm)
4 x 2 kanons 4 inch (100 mm)
3 x 8 kanons (2 pounder)
5 x 4 Vickers machinegeweren 0,5 inch (12,7 mm)
4 x 21 inch (533 mm) torpedobuizen
1 x catapult voor vliegtuigen
Bemanning: 1169 koppen (1021) / 1.477 koppen (1941)

Geschiedenis:
22 augustus 1918: gedoopt door de weduwe van adm. Sir Horace Hood
15 mei 1920: in dienst gesteld als vlaggenschip van de British Atlantic Fleet
17 mei 1929 – 16 juni 1930: modernisatie
1931: muiterij te Invergordon (Schotland)
1936: toegevoegd aan de Mediterranean Fleet
1939: toegevoegd aan de Home Fleet
1940: als vlaggen schip van Force H deelgenomen aan Operatie Catapult waarbij de voor anker liggende Franse vloot werd uitgeschakeld
13 jan – 18 maart: modernisatie te Rosyth
mei 1941: uitgevaren onder commando van admiraal Holland om het Duitse slagschip Bismarck te onderscheppen
24 mei: onderschepping van de Bismarck en de zware kruiser Prinz Eugen in de Straat van Denemarken; nadat een 8 inch granaat van de Prinz Eugen op het sloependek van de Hood explodeerde, vatte munitie van de 4 inch kanonnen vlam, waardoor brand ontstond. Om omstreeks 6:00 uur ontstond bij de hoofdmast een enorme steekvlam direct gevolgd door een zeer zware explosie waarbij het schip in tweeën brak. Van de 1418 bemanningsleden hebben er slechts drie de ramp overleefd.  De Bismarck werd op haar beurt op 27 mei datzelfde jaar door de Royal Navy tot zinken gebracht.