F806 De Ruyter
De Hr.Ms. De Ruyter is vernoemd naar Admiraal de Ruyter en is het tweede schip van de Tromp-klasse. Deze klasse bestond uit de Hr.Ms. Tromp (F801) en de Hr.Ms. De Ruyter (F806).
De fregatten hadden een admiraalscabine en ondersteunende command-and-control faciliteiten. Hierdoor konden ze dienst doen als vlaggeschepen van de Koninklijke Marine. De fregatten hadden kielstabilisatoren en waren uitstekende zeeschepen en wapen-platforms bij de meeste weertypen.
Bouw
De Hr. Ms. De Ruyter is gebouwd bij de Koninklijke Maatschappij de Schelde. De kiel werd op 22 december 1971 gelegd en de tewaterlating vond plaats op 9 maart 1974. De Hr. Ms. De Ruyter werd op 3 juni 1976 indienst gesteld. Het schip was toendertijd het dertiende schip in de Koninklijke Marine met de naam De Ruyter. De (Bofors) geschutkoepel op het schip, met twee 120 mm kanons, was afkomstig van de onderzeebootjager Hr.Ms. Gelderland, die in 1974 uit dienst is gesteld. Beide koepels zijn toen verwijderd en voor hergebruik op de fregatten gereviseerd.
Technische gegevens
Waterverplaatsing 4500 ton
Afmetingen 138 x 14,80 m
Machinevermogen 2 Rolls Royce Tyne gasturbines (kruisvaart) 8000 pk
2 Rolls Royce Olympus gasturbines (hoofdvaart) 56.000 pk
Snelheid 30 knopen
Bemanning 270 – 306 koppen
Bewapening
2 kanons Bofors 120 mm
Harpoon SSM;
NATO Sea Sparrow SAM;
Standard missile MR-1 SAM;
Goalkeeper;
6 torpedobuizen;
Lynx helikopter
Levensloop
Gedurende een kwart eeuw waren de Hr. Ms. Tromp en de Hr. Ms. De Ruyter de gezichtsbepalende vlaggenschepen van de Nederlandse marine. Niet in het minst door de opmerkelijke bol van de radarantenne.
De Hr. Ms. De Ruyter is in 2001 uit de vaart genomen en vervolgens gesloopt. De behuizing (bol) van de 3 dimensionale radar alsmede de complete brugsectie zijn echter bewaard gebleven. Deze zijn te bezichtigen in het Marinemuseum te Den Helder.
|