Cod War2_lijst
(373) Cod War (olieverf op paneel 50×40 cm)
Cod War

Tussen de UK en IJsland zijn er in de vorige eeuw  3 zgn ‘Cod Wars’ gevoerd. Deze conflicten hadden betrekking op het door IJsland eenzijdig  uitbreiden van de territoriale wateren waardoor Britse vissers de visgronden bij IJsland niet langer konden bevissen. Het hier afgebeelde tafereel betreft de derde Cod War welke duurde van november 1975 tot juni 1976. De aanleiding voor dit conflict was dat IJsland een 200 mijls zone had ingesteld. De Britse regering erkende in eerste instantie deze uitbreiding niet met als gevolg dat er incidenten ontstonden tussen Britse vissers en de IJslandse kustwacht. Deze laatste probeerde de vislijnen van de Britse trawlers door te snijden. De Britse marine probeerde op haar  beurt dit te verijdelen door de IJslandse kustwachtschepen te hinderen. Met als gevolg vele botsingen of bijna botsingen.  Op dit schilderij staan afgebeeld de trawler H344 Arctic Vandal welke wordt beschermd door het fregat HMS Bacchante .

HMS Bacchante
HMS Bacchante (F69) was een Leander-class fregat van Royal Navy. Bacchante is gebouwd bij de werf Vickers te Newcastle. De tewaterlating vond plaats op 29 februari 1968 en het schip werd op 17 oktober 1969 in dienst gesteld.

Waterverplaatsing: 2500 ton (2962 ton geladen)
Afmetingen: 113,4 x 13,1 x 4,5 meter
Voortstuwing: 2 oliegestookte ketels (Babcock & Wilcox). Stoomturbines met een vermogen van 22.370 kw (30.000 pk), 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 27 knopen.
Actieradius: 7400 km bij een snelheid van 15 knopen

Bewapening:
1 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon + 2 x 20 mm kanons
1 x Sea Cat surface to ari missile system
2 × triple Mk 32 Torpedobuizen
1 x Westland Wasp Helicopter

Geschiedenis:
Het schip is 1982 uit dienst gesteld en verkocht aan de Royal New Zealand Navy en herdoopt in F69 Wellington. Het schip heeft tot 1999 dienst gedaan en is in 2005 afgezonken in de Straat van Cook.

H344 Arctic Vandal

De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 594 bruto ton
Lengte: 163,7 ft (49,9 m)
Breedte: 30,5 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft  waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie.
In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.