visdief

 

Conte di Savoia_lijst
(560) ss Conte di Savoia (olieverf op paneel 70x50 cm)

SS Conte di Savoia

Het passagiersschip Conte di Savoia is in 1932 onder bouwnr. 783 gebouwd bij de Italiaanse werf Cantieri Riuniti dell’ Adriatico te Trieste. Opdrachtgever was in eerste instantie de Italiaanse rederij Lloyd Sabaudo Line. Vanwege de fusie met Navigazione Generale Italiana werd het schip uiteindelijk in dienst genomen door de nieuw gevormde rederij Italia Flotte Riunite. De nieuwe Italia Line was ook eigenaar van de iets grotere Rex die een paar maanden eerder dan de Conti di¬† Savoia in dienst kwam.

De tewaterlating van de Conte di Savoia vond plaats op 18 oktober 1931 en het schip begon aan haar eerste reis op 30 november 1932. Bijzonderheid van de Conte di Savoia was dat het schip was uitgerust met drie Sperry  gyroscopische stabilisators. Deze waren bedoeld om het slingeren (rollen) van het schip te beperken maar hebben dit in de praktijk niet kunnen waarmaken.

De Conte di Savoia werd zowel ingezet op de lijndienst tussen Genua en New York alsook voor cruises.

Technische gegevens:
Inhoud: 48.504 brt
Lengte: 248,25 m
Breedte: 29.28 m
Diepgang: 9,50 m
Voortstuwing: 4 x Parsons geared stoomturbines met een gezamenlijk vermogen van 130.000 pk
Aantal schroeven: 4
Max snelheid: 27,5 knopen
Aantal passagiers: 2200 in totaal (500 in de 1e klasse, 366 in de 2e klasse, 412 in de toeristen klasse, 922 in de 3e klasse)
Aantal bemanningsleden: 786

Historie
1940 uit de lijndienst gehaald om te worden ingezet voor oorlogsdoeleinden
11 september 1943: gebombardeerd door Duitse vliegtuigen. In brand gevlogen en uiteindelijk gezonken.
10 oktober 1945: na verwijdering van de bovenbouw is het schip gelicht. Er waren plannen om het schip te herbouwen om te worden ingezet voor het vervoer van emigranten naar Zuid-Amerika maar hier is niets van terecht gekomen.
7 januari 1950: Verkocht aan Ricuperi Finsider s.a. (Rome)
24 april 1950: Aankomst bij de Monfalcone werf om te worden gesloopt