visdief

 

MS Oranje_lijst
(513) MS Oranje (olieverf op paneel 70x50 cm)


MS Oranje

Het motorschip Oranje is in de jaren 1938-1939 onder bouwnr. 270 gebouwd bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij (NSM) te Amsterdam in opdracht van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Het schip was bedoeld om te worden ingezet op de lijndienst op Nederlands-Indië. De doop  
De kiellegging vond plaats op 2 juli 1937 en de Oranje werd op 8 september 1938 tewater gelaten. De doop werd verricht door Koningin Wilhelmina. De Oranje was destijds het snelste door dieselmotoren aangedreven passagiersschip (topsnelheid 26 knopen) en kwam op 15 juli 1939 in de vaart.

Technische gegevens:
Inhoud: 20.017 brt
Lengte over alles: 199,94 m
Lengte tussen de loodlijnen: 184,40 m
Breedte: 25.45 m
Diepgang: 8,83 m
Voortstuwing: 3 x enkelwerkende 12 cil. 2 takt Sulzer dieselmotoren met een gezamenlijk vermogen van 37.500 apk (27.964 kW) bij 145 omwentelingen
Aantal schroeven: 3
Max snelheid: 26,3 knopen (dienstsnelheid: 21 knopen)
Aantal passagiers: 740 (283 in de eerste klas, 283 in de tweede klas, 92 in de derde klas en 82 in de vierde klas)
Bemanning: 383

Historie
4 september 1939: eerste reis naar Batavia op Java; vanwege uitbreken WO2 opgelegd te Soerabaja
feb 1941: overgevaren naar Sydney en overgedragen aan Australië om te worden ingezet als hospitaalschip
Na WO2 ingezet als passagiersschip voor repatriëring zieken en anderen uit Nederlands-Indië
1947 ingezet op de lijndienst tussen Amsterdam en Jakarta
Januari 1953 op volle zee in aanvaring gekomen met passagiersschip Willem Ruys waarbij de boeg van de Oranje zwaar werd beschadigd.
1959 Einde lijndienst naar Jakarta; de Oranje wordt ingezet op de route naar Australië
1959 Verbouwing tot cruiseschip waarbij de 4 klassen werden ingeruild voor 2 klassen (323 eerste klas, 626 tweede klas)
7 september 1960 start van de eerste ‘rond de wereld’cruise
4 mei 1964 laatste wereldcruise

1964 Aangekocht door het Italiaanse Flotta Lauro enomgedoopt tot Angelina Lauro. Tijdens een grote verbouwing bij de scheepswerf Cantieri del Tirreno te Genua is brand uitgebroken op het schip waarbij 6 slachtoffers vielen.
Na verbouwing waren de technische specificaties als volgt:
Inhoud: 24.377 brt
Lengte: 205,5 meter
Breedte: 25,5 meter
Capaciteit: eerste klas 180-377 passagiers, toeristenklas 946-1050 passagiers (totale capaciteit 1230 passagiers)
6 maart 1966 aanvang eerste reis als Angelina Lauro vanuit Bremerhaven naar Australië
1972 stopzetting lijndienst en verbouwing om het schip volledig als cruiseschip te kunnen inzetten(totale capaciteit wordt teruggebracht naar 800 passagiers in een klasse). Ingezet voor cruises in het Caribisch gebied onder de vlag van de Italiaanse Costa Lines met als thuishaven San Juan in Puerto Rico
1977 gecharterd door Costa Lines met als nieuwe thuishaven Port Everglades (Florida)
1979 Brand uitgebroken ter hoogte van de Amerikaanse Maagdeneilanden waarbij het schip gedeeltelijk is gezonken in ondiep water. Na total loss te zijn verklaard is het schip verkocht voor de sloop en op 30 juli door de sleepboot Nippon Maru naar Taiwan versleept. Tijdens de sleepreis is het schip op 24 september gezonken midden op de Stille Zuidzee.