visdief

 

HavenRdam3_lijst
(518) GY79 Haven van Rotterdam (olieverf op paneel 40x40 cm)


Haven van Rotterdam
Op het schilderij de werf Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) met op de voorgrond een aantal werf sleepboten.


Dockyard IX
De stoomsleepboot Dockyard IX is in 1942 gebouwd onder bouwnummer 226 bij de RDM. De Dockyard IX maakte deel uit van een serie van in totaal acht schepen. Van deze acht zijn nog drie schepen overgebleven, namelijk Dockyard IX, Dockyard V en de Dockyard III.

Oorspronkelijk waren de schepen gebouwd voor de havens van Moermansk (Rusland). Dit is terug te vinden in het ontwerp van het schip. Zo is het schip uitgerust met een verstevigde ijsbreeksteven en is de stuurhut om de schoorsteen gebouwd. Dit betekende gratis warmte, maar ook gevolgen voor de bouw. Zo moest er zowel over stuurboord als over bakboord een identieke stuurstand worden gebouwd. Door de Tweede Wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf besloot daarom de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten.

De Dockyard IX heeft tot 1978 in actieve dienst gevaren voor de RDM. Hierna is het schip samen met de Dockyard V op 26 augustus overgedragen aan het Maritiem Museum Prins Hendrik te Rotterdam. Hier is helaas nauwelijks onderhoud gedaan aan de Dockyard IX. Na ruim negen jaar verwaarlozing zijn enkele vrijwilligers begonnen met een onderzoek naar de mogelijkheden om het schip te behouden en in 1987 zijn vrijwilligers aan de restauratie begonnen. De Dockyard IX is opgenomen in de collectie van het Havenmuseum en wordt o.m. ingezet voor rondvaarten met passagiers. Vanwege bezuinigingen van het museum is de Dockyard IX sinds oktober 2014 terug op het "oude nest", de Dokhaven op het voormalig RDM-terrein.

De hoofdafmetingen:
Lengte 25,06 meter
Breedte 6,31 meter
Holte 3,00 meter
Waterverplaatsing 230 ton
Snelheid 9,5 knoop (+/- 17,5km/u)

Schotse ketel
Twee vuurgangen
Verwarmend oppervlak 136 m2
Inhoud +/- 16.000 liter
Werkdruk 14,06 bar
De ketel is tot 1995 op kolen gestookt. Daarna is hij omgebouwd tot een oliegestookte ketel.

Dubbel compound Lentz-kleppenmachine
Afmetingen zuigers 500x232x232x500/500.
Vermogen 500 ipk
Maximaal toerental 210 omw./min.

Dockyard V
De Dockyard V is gebouwd onder bouwnummer 227 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) en werd in 1946 werd te water gelaten. De Dockyard V heeft tot 1978 in actieve dienst gevaren bij de RDM. Het schip werd in 1980 overgenomen door het Maritiem Museum Prins Hendrik, net als de Dockyard IX. Een groep vrijwilligers van de Vereniging Dockyard V, afkomstig uit de koopvaardij, begon dat jaar met het onderhoud en vaarklaar maken van het schip. In 1997 werd bij een uitgebreide reparatiebeurt alle asbest verwijderd. Na de reparatiebeurt werd het schip gecertificeerd door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie, waardoor het sindsdien gemachtigd is om rondvaarten te maken. De opbrengsten daarvan worden ervoor gebruikt om het schip in de vaart te houden.

Hoofdafmetingen
Lengte: 25,10 meter
Breedte: 6,24 meter
Diepgang: 2,90 meter
Waterverplaatsing: 245 ton
Stoomketel
Type: RDM Schotse ketel
Werkdruk: 14 bar
Hoofdmachine
Type: RDM Lentz kleppenmachine 500 ipk