visdief

 

De Ruyter
(3) F806 Hr. Ms. De Ruyter (olieverf op paneel 50x40 cm)

 wapenderuyter.jpg

F806 De Ruyter

De Hr.Ms. De Ruyter is vernoemd naar Admiraal de Ruyter en is het
tweede schip in de Trompklasse. De Trompklasse werd gevormd door
twee vaartuigen:  De Hr.Ms. Tromp F801 en de Hr.Ms. De Ruyter F806. 
Ze hadden een admiraalscabine en ondersteunende command-and-control faciliteiten. Hierdoor konden ze dienst doen als vlaggenschepen van de Koninklijke Marine. De fregatten hadden kielstabilisatoren en waren uitstekende zeeschepen en wapen-platforms bij de meeste weertypen. Hr. Ms. De Ruyter was samen met haar zusterschip de Hr.Ms. Tromp een vlaggeschip van de Koninklijke Marine.

Bouw
De Ruyter is gebouwd door de Koninklijke Maatschappij de Schelde.  De kiel is op 22 december 1971 gelegd en het schip werd op 9 maart 1974 te water gelaten. De Ruyter is op 3 juni 1976 indienst gesteld. Het schip was toendertijd het dertiende schip in de Koninklijke Marine met de naam De Ruyter. De (Bofors) geschutkoepel op het schip, met twee 120 mm kanons, is afkomstig van de onderzeebootjager Hr. Ms. Gelderland, die in 1974 uit dienst is gesteld. Beide koepels zijn toen verwijderd en voor hergebruik op de fregatten gereviseerd.

Technische gegevens
Waterverplaatsing 4500 ton
Afmetingen 138 x 14,80 m
Machinevermogen 2 Rolls Royce Tyne gasturbines (kruisvaart) 8000 pk
2 Rolls Royce Olympus gasturbines (hoofdvaart) 56.000 pk
Snelheid 30 knopen
Bemanning 270 - 306 koppen

Bewapening
2 kanons Bofors 120 mm
Harpoon SSM;
NATO Sea Sparrow SAM;
Standard missile MR-1 SAM;
Goalkeeper;
6 torpedobuizen;
Lynx helikopter

Levensloop
Gedurende een kwart eeuw waren de Tromp en de De Ruyter de gezichtsbepalende vlaggenschepen van de Nederlandse marine. Niet in het minst door de opmerkelijke bol van de radarantenne. De Tromp heeft het laatste jaar van zijn diensttijd gefungeerd als testplatform voor de SMART-L radar t.b.v. de fregatten van de De Zeven Provinciënklasse. Daartoe werd de lanceerinrichting voor de Standard missiles verwijderd. Het schip is in 1999 uit de vaart genomen en vervolgens gesloopt. Van het 2 jaar later uitdienst gestelde zusterschip de De Ruyter is zowel de behuizing (bol) van de 3 dimensionale radar alsmede de complete brugsectie bewaard gebleven. Deze zijn te bezichtigen in het Marinemuseum te Den Helder.